Stallen

Het is zover. Op station Hoorn kan ik mijn fiets nu geheel automatisch in- en uitchecken in de overdekte fietsenstalling. De ongeïnteresseerde Netflix-kijkende fietsenbewakers zijn eindelijk vervangen door OV-poortjes. De NS beloofde al een jaar lang via een poster verbetering: "Nu nog even ongemak, maar straks een volledig nieuwe fietsenstalling." (Of zoiets.)

Bouwhout

Eerlijk is eerlijk. De ingang van de stalling zit 30 meter dichterbij het station, dat scheelt tijd. Al kan je helaas niet de stoep op fietsen want bij dat gedeelte is de stoep niet verlaagd.

De trend van obstakels zet zich binnen voort. Om met je fiets af te dalen naar de poortjes is er een betonnen trap geplaatst. Een trap!

Gelukkig heeft iemand tijdens het proces ingezien dat dat toch niet zo handig is met een fiets in je hand. Dus ligt er nu een stuk bouwhout om je fiets van af te rollen. Voor het gemak.

Dus geen ongemak meer? Nou ja, afgezien van een mankement in een van de poortjes dan. Een van de klapdeurtjes blijft namelijk hangen, zodat je midden in de nacht, tijdens het achteloos uitchecken, met je hoofd knalt tegen het niet-opengaande stuk plexiglas.

Maar volgens de NS zijn we nu van het ongemak af. Toch is het gek dat in- en uitchecken door social-media-scrollende vage figuren niet per se ongemakkelijk was. Dat wende wel. Het echte ongemak was het niet kunnen stallen van je fiets!

Leg ik uit. Tot zover heb ik altijd een ouderwets normaal formaat fiets gehad. Dat heb je met goedkope tweedehands fietsen. Allemaal vrij analoog. Equipped met trappers die van mij eisen om met bloed, zweet en tranen voetmatig alle seizoenen op eigen kracht te trotseren. Waar fietsenrekken voor gemaakt zijn.

Stalruimte

Helaas verwelkomt de stalling zo'n beetje elk stuk ijzer dat met twee wielen over de weg rolt. Zolang het maar ergens op het spectrum van peuterloopfiets tot fatbike ligt.

En sinds de weg is vrijgemaakt voor elektrisch trappen, neemt het begrip 'fiets' astronomische proporties aan. Waardoor de meeste tweewielers niet alleen dubbelgeparkeerd staan, maar ook met hun konten het gangpad innemen. Daar komt bij dat de totale stalruimte door de betonnen trap en automatische poortjes een derde kleiner is dan vóór de verbouwing. Met als gevolg dat het plaatsen van elk stuk ijzer op wielen alleen maar uitdagender is geworden.

Kortom, ik snap wel dat de fietsenbewakers hun toevlucht hebben gezocht tot Netflix.

Tegen het ongemak.

Over de schrijver
Timber Povee is een creatieve duizendpoot. Zijn passie voor schrijven en muziek ontstond al op jonge leeftijd, met verhalen vanaf zijn tiende en een gitaarvaardigheid ontwikkeld vanaf zijn twaalfde. Deze vroege creatieve uitingen hebben hem geleid naar muzikale projecten zoals Vanonder en Olieplatform, die variëren van Nederlandstalige blues en rock tot akoestische Gipsy Jazz. Na een periode als docent, heeft Timber zijn liefde voor muziek onderwezen door een eigen gitaarschool in Hoorn op te richten. Ondernemerschap heeft hem de waarde van marketing laten zien, wat hem ertoe heeft gebracht om andere ondernemers te helpen met hun online communicatie en webhostingdiensten. Als auteur heeft Timber zijn creativiteit toegepast in het schrijven van 'Knippen in het Engels', een woordenboek voor kappers, gebaseerd op een idee van zijn kapster. Kijk Maar Even" is de titel van zijn recentste boek en het gaat over het schrijfproces. Zijn talent voor het vertellen van verhalen komt ook naar voren in zijn blog, waar hij sinds 2018 korte verhalen, anekdotes en filosofisch getinte observaties deelt. Deze schrijft hij voornamelijk in de trein, terwijl hij door het land reist als ZZP'er. Sinds 2023 heeft Timber zijn schrijftalent ingezet als columnist voor het Hoorns Nieuwsblad, waar hij een humoristische en soms brutale kijk op de wereld deelt. Als bestuurslid van Stichting Kunst in de Kas sinds 2017, blijft hij bijdragen aan het creatieve landschap door een platform te bieden voor regionale kunstenaars. Kortom, Timber Povee is een creatieve kracht met een divers scala aan talenten en een passie om anderen te helpen in hun eigen creatieve en ondernemende reizen.