De Paragnost

Hadden ze in 1964 in Blokker ooit kunnen bedenken dat The Beatles in 2023 met een nieuw nummer zouden uitkomen?

Met behulp van inmiddels niet meer de meest recente AI-technieken is de zang-stem van John Lennon tot leven gebracht, en in de videoclip zelfs de gehele band. Dat kan AI wel, maar zelfs AI kan nog geen greintje toekomst voorspellen.

De redactie van Nieuwsblad Hoorn is sinds vorige week op zoek naar een paragnost.

Ik snap het wel. De lezers hebben in deze donkere tijden wel behoefte aan wat lichtpuntjes.

Om het leed te verzachten, zal ik vandaag als ziener optreden en hen vertellen dat we daarvoor het revolutionaire Artificial Generative Intelligence gaan gebruiken. Leonard Cohen schreef ook over de toekomst, een vrij donkere, dat wel. Daar kies ik als paragnost niet voor.

Als waarzegger ben ik alleen in de business van het voorspellen van prettige vooruitzichten. Waar Jules Verne en Buckminster Fuller het stokje hebben laten liggen, pak ik dat vandaag op als invalparagnost.

Nu is het voor mij natuurlijk, met geen tot zeer weinig paragnostische ervaring, moeilijk deze verantwoordelijkheid op mij te nemen. En aangezien de marmot uit de film Groundhog Day ook niet echt om de hoek uit zijn holletje komt, heb ik met hoge uitzondering toestemming van mijn dochter om haar hamster mij te laten influisteren.

Goed, het duurde even voordat ik door de dagelijkse knabbels en babbels kon prikken, maar uiteindelijk werd ik toch flink bevestigd in wat ik al dacht: ook deze hamster voelt een nieuwe tijd aankomen waarin AGI de hoofdnoot zal kraken.

Voor de zekerheid vroeg ik of zij ook nooit had gedacht dat een Westfriese band met een nummer over bloemkool in de Top 2000 zou staan. "Klopt," zei ze, "dat kon zelfs ik niet aan zien komen." Maar goed, volgens de makers van 'Back to the Future' zouden we in 2015 al lang in vliegende auto’s rijden, uh, vliegen.

We willen graag in de toekomst kijken, maar we hebben het natuurlijk helemaal niet nodig om de toekomst te voorspellen. Er is behoefte aan oplossingen, grote oplossingen voor grote problemen. En die komen er, dat kan ik je voorspellen. Het is het een of het ander: of we zijn gedoemd tot 'The Future' van Leonard Cohen of de tijden veranderen resoluut. Dat is het mooie van crises: het moet wel!

Ga naar krant -->

Screenshot van de column De Paragnost op 14 december 2023

Over de schrijver
Timber Povee is een creatieve duizendpoot. Zijn passie voor schrijven en muziek ontstond al op jonge leeftijd, met verhalen vanaf zijn tiende en een gitaarvaardigheid ontwikkeld vanaf zijn twaalfde. Deze vroege creatieve uitingen hebben hem geleid naar muzikale projecten zoals Vanonder en Olieplatform, die variëren van Nederlandstalige blues en rock tot akoestische Gipsy Jazz. Na een periode als docent, heeft Timber zijn liefde voor muziek onderwezen door een eigen gitaarschool in Hoorn op te richten. Ondernemerschap heeft hem de waarde van marketing laten zien, wat hem ertoe heeft gebracht om andere ondernemers te helpen met hun online communicatie en webhostingdiensten. Als auteur heeft Timber zijn creativiteit toegepast in het schrijven van 'Knippen in het Engels', een woordenboek voor kappers, gebaseerd op een idee van zijn kapster. Kijk Maar Even" is de titel van zijn recentste boek en het gaat over het schrijfproces. Zijn talent voor het vertellen van verhalen komt ook naar voren in zijn blog, waar hij sinds 2018 korte verhalen, anekdotes en filosofisch getinte observaties deelt. Deze schrijft hij voornamelijk in de trein, terwijl hij door het land reist als ZZP'er. Sinds 2023 heeft Timber zijn schrijftalent ingezet als columnist voor het Hoorns Nieuwsblad, waar hij een humoristische en soms brutale kijk op de wereld deelt. Als bestuurslid van Stichting Kunst in de Kas sinds 2017, blijft hij bijdragen aan het creatieve landschap door een platform te bieden voor regionale kunstenaars. Kortom, Timber Povee is een creatieve kracht met een divers scala aan talenten en een passie om anderen te helpen in hun eigen creatieve en ondernemende reizen.